Stjernetåger
Sort tåge

Mørke stjernetåger er områder af tæt støv og gas, som ikke udsender noget lys.

© Hewholooks/Wikimedia Commons

Stjernetåger går i sort

Et gigantisk sort E blokerer lyset fra tusinder af stjerner. Og du kan netop nu se det på himlen med lidt hjælp fra dit kamera.

10. juli 2018 af Jesper Grønne

Midt i juli kan du opleve mørke stjernetåger, som er områder i rummet uden for Solsystemet, som består af forholdsvis tæt støv og gas.

Tågerne udsender intet lys, og vi kan derfor kun observere dem, fordi de blokerer lyset fra de bagvedliggende stjerner.

Områderne ser umiddelbart tomme ud, men er i virkeligheden de tætteste dele af gigantiske molekylære tåger.

Stjernetåge føder stjerner

Støvpartiklerne er typisk under en mikrometer store, og i den størrelse blokerer visse stoffer effektivt for det synlige lys.

Ligesom andre stjernetåger føder de mørke tåger også stjerner og indeholder derfor også brint, helium og andre molekylære forbindelser, som stjerner består af.

Astronomen Edward Emerson Barnard katalogiserede mange mørke stjernetåger omkring år 1900, heriblandt B142 og B143, som kan ses i juli.

Sådan gør du

• Omkring nymånen den 13. juli kan du opleve de mørke stjernetåger B142-143 – også kaldet Barnards E-tåge. Det bedste udsyn får du i Sydeuropa, hvor nætterne er mørkere.
  • Du behøver ikke et rejseteleskop. Barnards E-tåge er omtrent dobbelt så bred som Månen på himlen, så et teleobjektiv på en lille motormontering kan klare opgaven.
  • Se mod konstellationen Ørnen – lidt til højre for stjernen Tarazed – i sydlig retning. Fokuser optikken og eksponer billedet i et minut, så træder tågerne frem på en baggrund af stjerner.

Se ud i Universet

E-Tågen er kun et af de fænomener, der dukker op på nattehimlen denne sommer.

Hvis du har fået blod på tanden og gerne vil fortsætte stjernekiggeriet, kan du nu erhverve dig den ultimative startpakke:

• En kraftig håndkikkert til at gå på opdagelse i Solsystemet.
  • En guide til stjernehimlen i 2018, så du ved, hvor du skal kigge hvornår.
  • To numre af Illustreret Videnskab som ruster dig til, hvad du skal holde øje med.

Du kan evt. pege kikkerten mod stjernebilledet Svanen, hvor to stjerner støder sammen og eksploderer i en rød nova omkring år 2022 – et fænomen du kan se med kikkerten fra Mitilux.