© Yilin Cao et al.

Nu kan børn få printet nye ører

Børn, som mangler et øre, kan nu få printet og påsat en perfekt spejlvendt kopi af deres raske øre. Forskerne styrer børnenes egne celler til at vokse efter en skabelon.

8. august 2018 af Redaktionen

Fem kinesiske børn har fået nye ører med en banebrydende ny behandling.

Det rapporterer et forskerhold fra Shanghai i Kina. Børnene var alle født med mikroti, der er en mis­dannelse af det ydre øre, som cirka et af 10.000 børn fødes med.

Raskt øre bliver spejlvendt

Forskerne skabte de nye ører ud fra børnenes egne bruskceller og undgik på den måde risikoen for, at deres immunforsvar ville af­støde cellerne. Og da alle børnene havde ét raskt øre, kunne forskerne også skabe en perfekt spejlvendt kopi til den modsatte side.

Behandlingen er opdelt i mange trin:

Først bliver det raske øre skannet, så en 3D-printer kan printe en spejlvendt skabelon.

Fra den skaber forskerne en form til at støbe en porøs kopi af øret i et bionedbrydeligt materiale, hvorpå de kan dyrke bruskceller fra det deforme øre.

Imens udvider de huden bag det deforme øre, så der bliver plads til implantatet.

Efter operationen vokser bruskcellerne under huden og overtager langsomt plads og form fra implantatet, som nedbrydes naturligt.

Teknik skabte forargelse

Forskerne har nu fulgt den videre udvikling hos alle fem børn, og der har ikke været komplikationer i de 30 måneder, der er gået, siden det første barn fik et nyt øre.

Kinesernes teknik er inspireret af et eksperiment fra 1997, hvor amerikanske forskere dyrkede et menneskelignende øre på ryggen af en mus.

Forsøget skabte stor forargelse, fordi mange misforstod eksperimentet.

Øret vokser efter en skræddersyet kopi

Ultrapræcise skanninger og et bionedbrydeligt implantat sikrer, at huden består af patientens egne celler og vokser i de helt rette folder.

© Yilin Cao et al.

1. trin: En skanning opmåler og spejlvender barnets normale øre. En 3D-printer skaber en støbeform til et nedbrydeligt øreimplantat.

© Yilin Cao et al.

2. trin: Bag det defekte øre udvider lægerne patientens hud, så der er plads til et øreformet implantat.

© Yilin Cao et al.

3. trin: Når huden er vokset nok og er synligt fyldt med små blodkar, fjerner kirurger den lille ballon, der langsomt har strakt huden.

© Yilin Cao et al.

4. trin: Implantatet bliver belagt med bruskceller fra det defekte øre. Cellerne former sig efter implantatet, der opereres ind under huden.

© Yilin Cao et al.

5. trin: Til sidst syer lægerne et stykke af barnets egen hud fast ovenpå implantatet, inden det nye øre får lov til at hele.

© Yilin Cao et al.

Efter 30 måneder: To og et halvt år efter operationen er øret stadig helt, og de nye celler er ikke blevet afvist.

Kom helt ind i kroppen

Bliv klogere på, hvordan skjulte sanser, elektriske signaler og millioner af hvide og røde blodceller hele tiden arbejder for at holde dig i live med Illustreret Videnskab.

Lige nu får du:

• 2 numre af Illustreret Videnskab.
  • Et lækkert knivsæt.
  • Fri adgang til de sidste 12 numre digitalt.
  • Adgang til vores fordelsshop for abonnenter, hvor du bl.a. får værktøj, sportstøj, ure og boligtilbehør med op til 70 pct. rabat.

For kun 89,- HER.