Håndsprit

Håndsprit fjerner op til 99,9 procent af bakterier, men kun hvis den bliver brugt korrekt.

© CLAUS LUNAU & SHUTTERSTOCK

Hvordan virker håndsprit?

Et skvæt håndsprit er et godt værn mod at sprede smitte til omverdenen. Men hvordan dræber spritten bakterier?

8. august 2018 af Redaktionen

Håndsprit dræber bakterier, virus og mange andre mikroorganismer og desinficerer derved hænderne.

Effekten skyldes håndsprittens indhold af alkohol på mindst 60 procent, som ødelægger mikroorganismernes cellemembran med en nærmest eksploderende effekt.

Alkohol ødelægger cellemembranen

Cellemembraner består af fedtstoffer og proteiner, og alkohol har en skadelig virkning på begge komponenter.

Alkoholmolekyler kiler sig ind mellem fedtstofmolekyler i cellemembranen, så den kollapser.

Proteinerne er meget lange molekyler, der ligesom en sammenfiltret ledning er foldet på en helt bestemt måde.

Hver enkelt fold er vigtig for, at proteinet fungerer korrekt, men alkohol kiler sig ind mellem folderne og retter dem ud, hvilket ødelægger proteinet.

Håndsprit dræber alle bakterier

Producenter hævder ofte, at håndsprit uskadeliggør 99,9 procent af alle bakterier, men virkeligheden er en lidt anden.

For det første kan nogle bakterier danne sporer, der er usårlige over for alkohol og senere kan udvikle sig til bakterier. Det gælder fx Clostridium, der giver alvorlige tarminfektioner.

For det andet kræver en effektiv virkning, at hænderne ikke er snavsede og fedtede, fordi alkoholen i så fald har svært ved at komme i kontakt med mikroorganismerne.

For det tredje skal alkoholen have tid til at virke. Det sker ved at gnide hænderne, indtil de føles helt tørre.

Hvorfor er havvand fyldt med salt? Har dyr også forskellige blodtyper? I hver udgave af Illustreret Videnskab finder vi videnskabens svar på store og små spørgsmål. Få nye svar med posten hver måned.

Alkohol sprænger bakterier i stykker

Håndsprit angriber virus og bakterier på to fronter ved både at gennemhulle cellemembraner og slukke for proteiners funktion.

Sæbe eller håndsprit?

Modsat sprit dræber sæbe ikke bakterier, virus og andet skidt. Den opløser derimod hudens klistrende olier, så selv de mikroorganismer, håndsprit ikke kan dræbe, let kan skylles af.

For at sæben virker effektivt, skal hænderne imidlertid sæbes ind i mindst 20 sekunder.