Cassiopeiae
Cassiopeia

Stjernen Kappa Cassiopeiae danner en rød chokbølge af sammenstødende stjernevinde og interstellar gas.

© NASA/JPL-Caltech

Løbsk stjerne oplyser Cassiopeias planeter

De fem klare stjerner i stjernebilledet Cassiopeia tegner et stort W på stjernehimlen, som er nemt at finde i junis mørke timer. Det fører øjnene i retning af et område fuld af bemærkelsesværdige stjerner og exoplaneter, der er tæt på og måske har atmosfære.

5. juni 2018 af Jesper Grønne

Tycho Brahe opdagede en supernova i stjernebilledet Cassiopeia i 1572. Det medvirkede til grundlæggelsen af den moderne astronomi, der siden har kastet lys over Cassiopeias mange exoplaneter.

14 af stjernerne har vist sig at være omkredset af exoplaneter. En af dem, HD 219134 b, er en stenplanet, der kredser om sin stjerne på tre døgn, er 4,5 gange så massiv som Jorden og befinder sig blot 21 lysår herfra.

Mindst tre andre exoplaneter kredser om stjernen, men HD 219134 b er særligt interessant, fordi den set fra Jorden passerer ind foran sin stjerne, HD 219134. Det gør den nem at studere.

Astronomer mener, at planeten sandsynligvis har en atmosfære.

Stjerne er på vej ud af galaksen

I stjernebilledet findes stjernen Kappa Cassiopeiae, en blå supergigant, der er 33 gange så stor i diameter og 300.000 gange så lysstærk som Solen.

Den er med en relativ hastighed på fire millioner km/t i forhold til nabostjernerne på vej ud af Mælkevejen.

Når partikler fra dens stjernevinde kolliderer med interstellar gas, ophober det et stof, der danner en chokbølge, som kan ses som en 12 lysår lang og 1,8 lysår bred, rød bue i et rumteleskop.

Se ud i Universet

Cassiopeias løbske stjerner og jordlignende planeter er kun et af de fænomener, der dukker op på nattehimlen i år.

Hvis du har fået blod på tanden og gerne vil fortsætte stjernekiggeriet, kan du nu erhverve dig den ultimative startpakke:

• En kraftig håndkikkert til at gå på opdagelse i Solsystemet.
  • En guide til stjernehimlen i 2018, så du ved, hvor du skal kigge hvornår.
  • To numre af Illustreret Videnskab som ruster dig til, hvad du skal holde øje med.

Du kan evt. pege kikkerten mod stjernebilledet Svanen, hvor to stjerner støder sammen og eksploderer i en rød nova omkring år 2022 – et fænomen du kan se med kikkerten fra Mitilux.

Sådan gør du

• I juni måned finder du Cassiopeia i nord-nordøst omkring midnat, 20-25 grader over horisonten. Den er tydeligst i timen efter midnat, hvor du bedst undgår den lyse sommerhimmel.
  • Oplevelsen af Cassiopeia er bedst med det blotte øje. Størrelsen på himlen er for stor til, at du kan se hele stjernebilledet på en gang i en kikkert. Det er til gengæld et oplagt motiv til et foto.
  • Du kan anvende et fotostativ og et vidvinkelobjektiv til fotografering. Et 14-mm-objektiv, blænderåbning på f/2,8 og eksponering i ca. 15 sekunder kan give fine billeder af Cassiopeia.

Gigantisk stjerne nægter at dø

En af Cassiopeias stjerner eksploderede i 1572 i en enorm eksplosion, som var synlig på himlen i flere år efter. Eksplosionen – en såkaldt supernova – tog livet af stjernen.

Men supernovaer er ikke nødvendigvis lig med død. En gigantisk nyopdaget stjerne er eksploderet mindst fem gange i løbet af de sidste fire år.

Du kan læse mere om stjernen, der nægter at dø i nr. 11 af Illustreret Videnskab.