Sonden, der er på størrelse med en bil, skal sendes i kredsløb om Solen 6,5 millioner kilometer fra overfladen.

© NASA/Johns Hopkins

NASA hasteindkalder til pressemøde: Vil helt tæt på Solen

Onsdag eftermiddag præsenterer NASA offentligheden for detaljerne i en ny mission, der skal bringe menneskeheden tættere på Solen end nogensinde før.

31. maj 2017 af Nanna Vium

Lige nu planlægger NASA en mission, der for første gang nogensinde skal bringe en sonde helt ind i Solens atmosfære.

Det skriver rumagenturet i en pressemeddelelse.

Detaljerne for missionen bliver afsløret under et pressemøde, der sendes live direkte fra University of Chicago klokken 17.00 onsdag dansk tid.

Du kan følge pressemødet via NASA’s egen kanal LIGE HER.

Møder brutal varme

Se mere om Solar Probe Plus i videoen her.

>> ECLIPSE2017 - Få billetter tilbage: Gå ikke glip af et enestående syn, der brænder sig fast på din nethinde for altid. Book din plads med det samme.

Missionen, der har fået navnet Solar Probe Plus, er planlagt til at brage af sted i sommeren 2018, hvor sonden skal sendes i kredsløb om Solen i en afstand på 6,5 millioner kilometer over en syv-årig periode.

Det er det tætteste, vi nogensinde har været på vores stjerne. Og det betyder, at rumfartøjet kommer til at møde en brutal varme og stråling, der aldrig er set lignende i rumfartens historie.

Følg nedtællingen, og gå på opdagelse i den glohede misson lige her.

Udforsker altødelæggende storme

Målet med Solar Probe Plus er blandt andet at granske Solens ydre atmosfære og løse nogle af de ældgamle mysterier, der stadig omgærder stjerners fysik.

Forskerne håber samtidig, at data fra sonden kan forbedre vores viden om de solstorme, der kan forstyrre Jordens magnetfelt og lamme vores satellitter, el-forsyning og kommunikation.