Asteroiden 2014 JO25 passerer Jorden i 1,8. mio. kilometers afstand. Det er kun godt fire gange mere end afstanden mellem Jorden og Månen.

© ESA / Carril

Kig op: Sjælden asteroide brager tæt forbi Jorden

Du får kun muligheden én gang i dit liv, men til gengæld kan det ordnes fra din baghave. Oplev en kæmpe klippeklump tordne tæt forbi din planet – for først at vende tilbage om 500 år.

19. april 2017 af Mikkel Skovbo

Ensomt og hemmelighedsfuldt suser den mindst 650 m lange asteroide gennem rummet med over 120.000 km/t.

Og du kan gøre den følgeskab – i hvert fald med øjnene.

Efter mørkets frembrud onsdag den 19. april kan helt almindelige asteroide-affectionados spotte asteroiden 2014 JO25, der passerer tæt forbi Jorden – for første og eneste gang i deres levetid.

SPOT ASTEROIDEN DEN 19. APRIL:

• Alliér dig med en kraftig kikkert eller et mindre teleskop.
  • Kig mod den yderste stjerne i Karlsvognens "håndtag" (Alkaid) eller stjernetegnet Jagthundene lige efter mørkets frembrud.
  • Spejd efter et langsomt vandrende lysglimt.

Høj refleksion sikrer enestående oplevelse

Den jordnære asteroide drøner forbi vores planet i en afstand af 1,8 mio. kilometer. Det er bare 4,6 gange afstanden til Månen – og det tætteste en asteroide på den størrelse har været på Jorden siden 2004.

>> Er du vild med himlens underværker? Tag med på solformørkelsesrejse!

2014 JO25 har ikke været forbi Jorden i over 400 år og vil først hilse på igen om 500 år, når den vender tilbage fra sit kredsløb omkring Solen.

Asteroidens overflade er dobbelt så reflekterende som Månens, og astronomi-entusiaster med en kraftig kikkert eller et mindre teleskop vil derfor kunne nyde dens sjældne visit på himlen.

NASA kigger også med

Præcis hvad asteroiden består af, og hvordan den ser ud, er stadig en gåde, og derfor vil astronomerne også have antennerne ude under passagen.

NASA’s Goldstone Solar System Radar i Californien og Arecibo-observatoriet i Puerto Rico vil foretage radarobservationer, som bl.a. skal kortlægge asteroidens overflade i en detaljegrad på få meter.

Goldstone Solar System Radar (øverst tv.) og Arecibo-radioteleskopet (nederst tv.) kan – modsat jordbaserede optiske teleskoper, der udelukkende opfanger lys – generere billeder af asteroiders overflade (eksemplet th.).