© SHUTTERSTOCK

Supervulkanen Yellowstone får kræfter fra nedsunken plade

Klippemateriale opvarmes og smyger sig op under Yellowstone, fordi en gammel tektonisk plade – på sin vej mod Jordens indre – flår i undergrunden.

Den gigantiske supervulkan under Yellowstone Nationalpark i USA er drevet af helt andre geologiske kræfter end tidligere troet.

Det tyder nye computersimuleringer på.

Hidtil har teorien været, at supervulkanens kilde var et hotspot – en magmakanal, som rækker helt ind til Jordens kerne.

Et hotspot er fx årsagen til vulkanismen på Hawaii, hvor det har skabt øgruppen gennem udbrud. Fordi Stillehavspladen bevæger sig mod øst, har hvert udbrud skabt en ny ø.

Hotspot aldrig fundet

På samme måde ser det på overfladen ud til, at super­vulkanen i Yellowstone gennem mange millioner år har flyttet sig, men det er aldrig lykkedes at finde hotspottet ved hjælp af seismologiske målinger.

Nye computersimuleringer, som geologer fra University of Illinois i USA står bag, forklarer hvorfor: Der findes slet ikke noget hotspot. I stedet passer en anden teori bedre med de seismologiske data.

Ifølge forskerne er kilden en gammel tektonisk plade, som for 200 mio. år siden blev skubbet ind under Den Nordamerikanske Plade.

På sin vandring ned i Jordens kappe trækker den gamle plade – kaldet Farallonpladen – en anden plade med sig ned i dybet, nemlig den lille Juan de Fuca-plade.

Samtidig trækkes magma fra kappen med østpå, og det er den magma, som kan stige op mellem brudstykker af Juan de Fuca-pladen og skabe kolossale vulkanudbrud.

En supervulkan er karakteriseret ved, at den kan udspy over 1000 kubikkilometer aske i et enkelt udbrud.

Sidste gang vulkanen under Yellowstone viste tænder, var for 640.000 år siden, da den blæste hele sin top af og spredte 330 kubik­kilometer aske over hele Nordamerika.

Magma samler sig under supervulkan

En lille tektonisk plade kaldet Juan de Fuca går itu, når en gammel plade trækker den med ned i dybet. Mellem brudstykkerne stiger magma op.

Drag med til seismologernes frontlinje og følg dem i kampen for at afkode klodens supervulkaner, som kan gå i udbrud med fatale følger for hele kloden. Tegn et abonnement på Illustreret videnskab lige nu, så sender vi et brandvarmt tilbud din vej: To numre af Illustreret Videnskab og en elegant trådløs højttaler fra Sonitum for kun 49,50 kroner – du sparer 407 kroner.

>>INDLØS DIT TILBUD HER